Aktuelt

Published on April 4th, 2016 | by KAJA SKÅLNES KNUDSEN

FRA PETROLEUM TIL PEDAGOGIKK

Visste du at prosentandelen sysselsatte ingeniører, innenfor petroleum, bergverk og metallurgi, sank med nesten 20 % mellom 2014 og 2015? Eller at det i samme periode skjedde en økning på 17 % av søkere på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Er det en sammenheng? Og vil i så fall de nye lærerne på markedet være til fordel for VGS-elever?

Det er nok ikke helt urealistisk at det er en sammenheng mellom økt arbeidsledighet innenfor oljesektoren og økt antall søkere på PPU. Det er ikke mye annet en nyoppsagt ingeniør eller realist kan gjøre når det plutselig blir veldig mye trangere på arbeidsmarkedet. I et valg mellom NAV og PPU, er det trolig mange som går for det siste.

Bare på Universitetet i Bergen alene ser man at det mellom 2014 og 2015 var nesten en fordobling av søkere på PPU (med to realfag). Noe som er et ganske kraftig hopp i forhold til tidligere år (se grafen). Derfor vil det bli spennende å følge denne utviklingen videre til neste år, og kanskje spesielt når man vet at det ikke ble noe bedre arbeidsmarked i løpet av 2015.

Det er ikke bare et håp om bedre jobbmuligheter som lokker flere søkere til PPU, men også en ekstra økonomisk godbit. Det er nemlig slik at alle studenter som tar PPU etter å ha fullført master i realfag/teknologi og ingeniørutdanning, kan få ettergitt inntil 50 000 av studielånet. Dette gjelder også de som tar integrert masterprogram i lærerutdanning med realfag (eller fremmedspråk).

Om du nå tenker som en haug andre at du vil ta PPU, så er det noen krav som må oppfylles for å kunne søke seg inn. For PPU med to realfag må man ha 60 poeng med matematikkfag og 60 poeng med naturfag. Dette betyr at ikke alle naturligvis kan komme rett inn, men det har tydeligvis UiB tenkt på. De skal nemlig fra høsten av starte opp et deltidstudium for PPU med naturfag og matte. På den måten kan man ta de manglende matematikk- eller naturfag-poengene samtidig som man går på PPU, og dermed slippe å studere et eller to semestre først.

Med andre ord er det lagt opp til at flere skal ta PPU i årene som kommer og dermed en økning av nyutdannete lærere. Nå kan man spørre om det er en god eller dårlig ting at det kommer så mange nye lærere ut i markedet. Selvfølgelig er det bra at man kan fylle opp der det er mangel på utdannete lærere, men hva slags lærere er det man får? Noen vil selvfølgelig bli gode lærere, det er det ikke tvil om, men hva med de umotiverte? De som bare blir lærer fordi de tror det innebærer enkelt arbeid og masse fri. Eller de som venter på at jobbmarkedet skal endre seg og de kan returnere til det de opprinnelig drev på med. Hvor mange det blir av disse er umulig å vite, men trolig vil det bli en økning av umotiverte lærere når så mange kommer på grunn av delvis tvang. Dette er noe alle nok er enige med at man ikke ønsker i skolene.

I mellomtiden får vi derfor bare håpe på at læreryrket blir såpass ettertraktet at det går fra å være nødløsning til å være førstevalg.

Alle tall er hentet fra UiB.no og SSB.no.


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Back to Top ↑