Studentliv

Published on September 27th, 2016 | by Karolina Grzybowski

KAN MAN LEVE PÅ MAT FOR 250 KRONER I UKEN?

Vårt månedlige stipend skal dekke alt fra husleie og bussbillett til mat. Etter faste utgifter er det ikke mye igjen av stipendet, og det kan bli ganske stramt mot slutten av måneden. Men kan man spise sunt og næringsrikt for 250kr i uken? Det har jeg testet!

 

GODE TIPS Å HA I BAKHODET!

1.   Planlegg middag for hele uken og ta ukeshandelen på mandag. Dette vil både spare deg tid og penger. Det er fort gjort å handle mer enn nødvendig om man stikker innom dagligvarigbutikken flere ganger i uken.

2.   Skaff deg medlemskap som Coop, Trumf og lignende. Bruk alltid kortet når du handler, så vil du spare opp penger. Kan brått bli oppspart 1-2000kr i løpet av et år.

3.   Om du er jente, så anbefaler jeg deg å skaffe deg ”bleiekort” på Kiwi. Hver 4 pakke bind eller tamponger du kjøper, vil du få gratis!

4.   Pant alt, alltid!

5.   Ikke handle mer en nødvendig og spis opp alt. Unngå å kaste mat.

Prosjektet
Før jeg hiver meg ut på min ukeshandel så gjør jeg litt research på internett, og søker blant annet opp tips til sunn og næringsrik middag. Jeg går mye turer med bikkja mi og trener daglig, så jeg trenger mat med mye energi! Etter en liten research klikker jeg meg inn på appen ”mattilbud” for å se hvilke tilbud de forskjellige dagligvarebutikkene har.

For uke 31 (som dette eksperimentet ble gjennomført i) har Coop OBS! tilbud på strimlet svinekjøtt for 30kr pakken, mens Coop Prix har 2 for 50 på samme vare. Jeg ser her at det er allerede 10kr å spare, men hvor mange forskjellige butikker gidder man egentlig å ta ukeshandelen sin på? Jeg skriver ned handleliste og drar til min lokalbutikk.

*varer som hvetemel, krydder, olje, ris antar jeg at man har hjemme. Personlig pleier jeg for eksempel å kjøpe 5-kilos pakker med ris som varer lenge.

1. juli bekreftet dagligvarekjedene at hermetikk, godteri og frukt er noen av matvarene som har steget i pris. Hos Kiwi har for eksempel tunfisk i vann gått opp fra 8,90 kr til 18,10 kr, som er en prisøkning på over 200 %.

DSC_0944

Handleturen
Jeg har kommet hjem fra min handletur. Jeg handlet på Rema 1000 og Coop Prix, og brukte totalt 246 kr. Jeg fikk kun råd til en pakke kjøttdeig, og jeg skulle gjerne tatt med meg strimlet svinekjøtt til min planlagte wok, men da måtte jeg ha prioritert ned på grønnsaker, og det ønsker jeg ikke. Jeg har kjøpt en 3pk med paprika som koster 19,90 kr, for jeg ser på det som mer lønnsomt enn én paprika i løsvekt til 12-15 kr. Coop Prix har en fantastisk månedsdeal som jeg ofte benytter meg av; kjøp en vare som skinke eller appelsinjuice, og få gratis brød på kjøpet! Så for 25 kr fikk jeg appelsinjuice og et kjempe godt brød i tillegg. Jeg kunne ha kjøpt en loff til 7-10 kr, men jeg vil gjerne ha i meg nok fiber.

MandagDSC_0969
Dagens middag er som følger: Stekt ris med gulrot, brokkoli og paprika. Jeg kokte opp risen som anbefalt på pakken og tilsatte litt salt. Så tok jeg den fryste brokkolien og stekte den først alene i wokpannen, før jeg tilsatte paprika og gulrot. Tilslutt tilsatte jeg risen og woket det sammen kjapt i 2-3 minutter. Det smakte godt og jeg ble passe mett! For mer smak kunne jeg tilsatt litt krydder, som dill eller oregano.
Tips! Lag ekstra porsjon så har du lunsj til skoledagen derpå.

Kveldsmaten min ble en gulrot og en banan, rett og slett fordi jeg ikke var noe særlig sulten, men ønsket noe å knaske på.

 

TirsdagDSC_0978
Frokosten min ble jeg litt skuffet over, for jeg innså at jeg har kjøpt havregryn og ikke havregrøt… Så da ble det havregryn toppet med litt rosiner for mer smak, og et glass juice. En frokost som holder meg mett en god stund! Til lunsj ble det eggrøre og knekkebrød, og før trening hev jeg i meg to brødskiver med banan.

Dagens middag ble oppkuttet løk, en strimlet gulrot, halv pakke kjøttdeig, spaghetti og pastasaus. Lagde en ekstra porsjon, slik at jeg har middag til onsdag også. Kjempe godt! Middagen ble inntatt sent, så det var ikke behov for kveldsmat, men jeg kjente et lite søtsug da. Skulle gjerne hatt en bit sjokolade!

 

OnsdagDSC_0983
Startet dagen med en herlig frokost! Lagde meg brødskiver og kuttet opp det ene eplet. Over eplet strødde jeg kanel, og det smaker sååå godt. Kjenner jeg har veldig lyst på kaffe, men det har jeg ikke råd til, dessverre. Middagen i dag gårsdagens rester, og kveldsmat bestod av 5 knekkebrød. Snart er jeg tom for ost og jeg har ingen andre pålegg enn eventuelt egg.

 

 

 

TorsdagDSC_0988
Jeg merker jeg får i meg for lite mat i forhold til det jeg vanligvis gjør. Skulle gjerne ha spist enda mer, men da har jeg ikke nok mat til resten av uken. Frokosten min bestod av havregryn og vann. For en tid tilbake hadde jeg invitert en venn over på middag, så hun skyldte meg en middag tilbake. Så til middag i dag hadde jeg deilig taco, og kveldsmat ble det jeg hadde tilgjengelig å knaske på.

 


FredagDSC_0995
Frokosten i dag bestod av eggrøre og knekkebrød, og til middag hadde jeg tacosalat. For å gjøre salaten mer mettende, så tilsatte jeg kidneybønner. Jeg stekte først resten av kjøttdeigen jeg hadde, så tilsatte jeg tacokrydder. Til slutt tilsatte jeg halve boksen med kidneybønner og blandet godt sammen. Til dette skar jeg opp paprika og hadde tortillachips til også. Dette var kjempe godt!

 

 

LørdagDSC_0989
Frokosten ble havregryn i dag også. Skulle gjerne hatt brødskiver, men brødet spiste jeg allerede opp på onsdag. Om dette hadde vært en skoleuke, så hadde jeg nok vært tomt for brød på tirsdag. Jeg spiser mye brødskiver! Middagen min ble rester av tacosalaten fra fredag og havregryn ble til kvelds. Min lørdagssnacks ble boller! Jeg kjøpte jo gjær, og margarin, hvetemel, salt, sukker og kardemomme har man gjerne stående hjemme. Så snacksen ble hveteboller med rosiner. NAM!

 

SøndagDSC_0972
Det er søndag, og jeg er glad det er den siste dagen av prosjektet. I dag har jeg ingenting igjen som kan brukes til å lage ordentlig middag. Frokosten bestod av noen boller, lunsj ble eggrøre og knekkebrød, og min middag ble… havregryn. Har også spist litt gulrot som snacks. Til kvelds ble det noe så lite næringsrikt som tortillachips.

 

 

Så hva er konklusjonen?
Jeg fikk en del mat for 250 kr, men i lengden vil dette fungere dårlig. Jeg som spiser kjøtt skulle ønske jeg hadde for eksempel kylling tilgjengelig denne uken. En 2,5 kg pakke med frossen kyllingfilet koster omtrent 250 kr, og det var jo hele ukesbudsjettet. En dag vil jeg også gå tom for ris, hvetemel, krydder og annet som man har vanligvis stående, og da vil summen overstige 250kr i uken. Min konklusjon er at det ikke går an å leve på 250 kroner i uken.

 


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Back to Top ↑